Waarmee kunnen wij u helpen?

Mijn internetsnelheid

Doordat u met glasvezel een symmetrische verbinding heeft, gaat uploaden net zo snel als downloaden. Van de snelheid die u afneemt zult u uiteindelijk een percentage van rond de 80/90% behalen. Tussenliggende apparatuur, bekabeling, antivirussoftware en een firewall zorgen ervoor dat uw snelheid verminderd wordt.
Bekijk welke zaken uw internetsnelheid beïnvloeden >

Wanneer u twijfelt of de snelheid van uw internet wel in orde is, kunt u dit via de volgende stappen achterhalen. 

Een lage snelheid kan vele oorzaken hebben. De beste manier om de oorzaak te achterhalen is door een aantal zaken uit te sluiten. Volg hiervoor het stappenplan:

-          Sluit uw computer rechtstreeks aan op het glasvezelmodem of Experia Box. Hier komt namelijk het internetsignaal binnen.

-          Schakel alle apparaten die aangesloten of verbonden zijn met het modem of Experia Box uit.

-          Trek de stroomadapter van het glasvezelmodem of Experia Box uit het stopcontact.

-          Wacht 10 seconden en steek de stroomadapter vervolgens weer terug en wacht of de lampjes op het modem of Experia Box gaan branden. Onderbreek deze procedure niet en zorg dat het modem of Experia Box aan blijft.

-          Koppel eventuele HD-ontvangers ook los van het modem.

-          Schakel op uw PC/laptop de virusscanner en firewall uit. 

Steek de adapterplug na ongeveer twee minuten weer terug in het modem of Experia Box en wacht tot de PC/laptop verbinding heeft.

 

Heeft u een snelheid van 500 Mb/s en haalt u slechts 100 Mb/s? Raadpleeg op uw pc/laptop welke snelheid de netwerkkaart kan verwerken.

Ga naar speedtest.operator.nl en voer een speedtest uit. De snelheid die u nu ziet, benadert wat u daadwerkelijk binnenkrijgt. 


Wanneer de snelheid lager is dan 80-90% van de internetsnelheid van uw abonnement, onderzoeken wij dit uiteraard graag verder. Maak dan een screenshot van de speedtest en sla deze op.

Voer vervolgens ook een Ping en Trace test uit volgens de volgende stappen en maak hier ook screenshots van en sla deze op.

 

Zo ziet uw download meting eruit: 

 

Zo ziet uw upload meting eruit: 

 

Zo ziet het resultaat eruit: 


  1. Klik op de ‘Start’ knop linksonder in uw scherm en toets in de zoek balk ‘CMD’ en druk op enter.
  2. In het zwarte scherm wat nu verschijnt toetst u ‘ping -t www.google.nl’ en druk wederom op enter. De test zal nu starten.
  3. De test loopt oneindig door, laat deze dus ongeveer een uur lopen en druk dan de toetsencombinatie 'CTRL'+'C' in om de test te stoppen.
  4. Maak een screenshot van het venster en sla dit op. Hierna kunt u de test sluiten.

Mochten er antwoorden terugkomen als "Time-out bij opdracht" kan dit duiden op zogeheten packetloss. Dat betekent dat de data niet goed verstuurd wordt.

Ga hierna verder met stap 4

 

Zo ziet een ping test eruit: 

Mochten hier antwoorden tussenstaan als 'Time-out bij opdracht', dan is dit een teken van zogenaamd 'packetloss', er gaat dan data verloren bij het verzenden. 

Screenshot maken:
U maakt een screenshot door de combinatie 'ALT' + 'Print Screen'  in te drukken. Vervolgens opent u een Word of Paint document en drukt op de combinatie 'CTRL'+ 'V' om de screenshot in het document te plakken. Deze slaat u op en stuurt u toe aan OnsBrabantNet.

Voer na de ping test een trace test uit volgens de volgende stappen en maak hier ook screenshots van en sla deze op.

 

  1. Klik op de ‘Start’ knop linksonder in uw scherm en toets in de zoekbalk ‘CMD’ en druk op enter.
  2. In het zwarte scherm wat nu verschijnt toetst u ‘tracert www.google.nl’ en druk wederom op enter. De test zal nu starten.
  3. Maak een screenshot van het venster en sla dit op. Hierna kunt u de test sluiten.

 

U krijgt bij de test een lijst in het zwarte scherm te zien, met hops en sterretjes. Als de tracert-test een foutmelding geeft, zit er een probleem in de route die de verbinding aflegt. Houd er rekening mee dat wanneer u bij de eerste 3 tot 6 hops geen reactie krijgt, dat dit normaal is. Laat de tracert in alle gevallen volledig doorlopen en beëindig deze niet voortijdig.

 

Zo ziet een trace test eruit:

 

Screenshot maken:
U maakt een screenshot door de combinatie 'ALT' + 'Print Screen'  in te drukken. Vervolgens opent u een Word of Paint document en drukt op de combinatie 'CTRL'+ 'V' om de screenshot in het document te plakken. Deze slaat u op en stuurt u toe aan OnsBrabantNet.

Werkt het nog niet goed?

Hebben bovenstaande stappen geen oplossing geboden? Neem dan contact op met onze klantenservice via het contactformulier, zodat wij u verder kunnen helpen met dit probleem.

Onze e-mailafdeling zal u vragen om de screenshots van bovenstaande testen, dus bewaar deze goed.

Gedragscode

Tussen internetproviders en de overheid zijn er afspraken gemaakt over de transparantie omtrent de aangeboden snelheden. OnsBrabantNet houdt zich aan deze gedragscode. U vindt de gedragscode op de pagina met onze voorwaarden.