U bent hier: Artikelen Eigen wereld, eigen bubbel

Nieuws

Eigen wereld, eigen bubbel

Waarom zie ik op Facebook steeds diezelfde advertenties? Heeft u dat zich wel eens afgevraagd? Uw tijdlijn is namelijk bepaald op grond van uw likes en voorkeuren. U krijgt gerichte advertenties, aanraders die bij u passen en het soort nieuws dat bij uw opvattingen past. Of werkt het soms ook andersom?

De Facebook Bubbel

Facebook werkt met algoritmes, welke bepalen wat u zoal te zien krijgt op uw timeline en qua gesponsorde of aanbevolen content. Over het algemeen is dat heel nuttig en zorgt het ervoor dat het internet beter inspeelt op uw behoeftes. Deze algoritmes zorgen er eigenlijk voor, dat als een diëtist/voedingsdeskundige en een muzikant op Google zoeken naar ‘verschillende noten’, zij verschillende resultaten krijgen en het juiste soort ‘noten’ voor zich zien.

Dat algoritme is steeds verder ontwikkeld en zorgt er nu ook voor dat het op basis van uw voorkeuren en likes de content gaat filteren. De advertenties en berichten die u ziet, wanneer u op Facebook bijvoorbeeld de Telegraaf en RTL Boulevard volgt of Pauw en het NRC Dagblad, kunnen enorm verschillen. Het kan zo ver gaan, dat het algoritme ervoor zorgt dat u alleen nog maar zaken ziet die passen bij uw politieke voorkeuren en ideeën. U komt als het ware in een informatiebubbel terecht, waarin u maar één kant van het verhaal meekrijgt.

Van inschatten naar vormen

Niet zo erg toch, denkt u misschien. Er zijn echter twee grote zorgpunten te benoemen. Onderzoek in Amerika, waar politiek vooral door twee grote partijen bepaald wordt, laat zien dat iemand in politiek kamp A compleet geïsoleerd kan raken van ideeën van kamp B. Dit zorgt voor een ongelooflijke polarisering tussen de twee kanten, die vaak uiteindelijk samen naar oplossingen moeten zoeken. Het zorgt ervoor dat u bij wijze van spreken in een wereld leeft waar het nieuws een compleet ander beeld schetst van de werkelijkheid dan dat het voor uw broer, zus of beste vriend(in) doet. Naast het polariseren in een brede zin, kan het mensen uit elkaar drijven.

Een tweede punt is dat deze voorspelde politieke oriëntatie ook omgedraaid kan worden. Stelt u zich voor dat het algoritme op basis van uw voorkeuren bepaalt dat u bijzonder rechts georiënteerd bent. U krijgt vervolgens enkel dat soort nieuws en ideeën voorgeschoteld. Maar eigenlijk bent u meer van de centrumpolitiek… Het gevolg laat zich raden, u krijgt zo’n vloed van informatie die één gedachte dient, dat uw oriëntatie verschuift. Bent u dan nog wel baas over uw eigen beeldvorming?

Zelfcensuur

En het gaat nog een stapje verder, want wij maken ons isolement alleen maar erger. Vanuit uw bubbel krijgt u namelijk wel met indringers te maken. Vrienden, kennissen en collega’s gooien hun gedachten op die digitale tijdlijn. U kunt alleen maar ‘liken’, niet aangeven dat u iets niet leuk vindt (hoewel tegenwoordig een boze emoji wel mogelijk is). Steeds meer mensen gaan daarom anderen ‘ontvolgen’. Dat betekent dat u niets meer te zien krijgt van die kennis, die lijnrecht tegenover u staat met zijn ideeën.

Wederom lijkt dat enorm handig, maar dit zorgt er dus voor dat wij de dialoog kunnen ontlopen. De mens is van nature een kritisch wezen, maar doordat we enkel informatie krijgen die onze overtuigingen bevestigen worden die enorm star. In een wereld waar we het samen moeten rooien is het geven en nemen, maar dat vereist een open dialoog.

Uit de bubbel

Het is heel moeilijk om uit die bubbel te komen. Veel belangrijker zijn dus gesprekken buiten Facebook om. Het zelf op zoek gaan naar informatie en het uitdagen van uw eigen overtuigingen. Dat is en blijft een uitdaging, want we horen liever dat we gelijk hebben. De waarheid ligt in het midden zegt men wel eens. Vaak ligt daar ook de gulden middenweg.

Dit artikel is geplaatst op 1-3-2017
Gerelateerde onderwerpen: social media